תבלין קארי – גם בריא וגם טעים

תבלין הקארי תפס בשנים האחרונות תאוצה בישראל. החך הישראלי החל להתרגל ולאהוב את התבלין ולהשתמש בו גם במטבח הביתי. בין היתר משמש הקארי את הישראלים לתיבול מנות (לא בהכרח הודיות), עוד הם רוכשים תבלין קארי לחמוצים ועוד. תבלין קארי הודי הוא הלכה למעשה שם כולל של מספר תבלינים שעורבבו יחד ונלקחו מהמטבח הדרום מזרח אסיה ובפרט מהמטבח ההודי (כשמו כן הוא) אך ההודים נוהגים להשתמש במונח מסאלה.

10% הנחה על כל האתר

מה מקור השם קארי?

את השם קארי השאילו מהמילה KARI בה משתמשים בלאום הטמילי. הטמילים הוא עם המתגורר ברובו בטאמיל נאדו שבדרום הודו ובסרי לנקה (צפון מזרח). משמעות המילה קארי היא רוטב באמצעותו מטבלים תבשיל אורז. הקארי נחלק לשני סוגים עיקריים, הקארי ההודי והקארי התאילנדי אך נהוג בעיקר להתייחס לקארי ההודי. ההבדלים העיקריים בין הקארי ההודי לתאילנדי באים לידי ביטוי בצבע התבלין (ההודי צהוב ואילו התאילנדי ירוק-אדום-צהוב) ובסוג התבלינים שמרכיבים את התערובת. בקארי הודי התבלינים הם יבשים בלבד ואילו בתאילנדי הם מרכיבים תבלינים טריים. עוד בקארי התאילנדי מוסיפים למון גראס, ליים ושורש גלנגל.

מה מכיל תבלין קארי?

תבלין קארי הוא כאמור תרכובת של מספר תבלינים שחוברו יחדיו ובין היתר: כורכום, פלפל שחור, כמון וכוסברה. ישנם מקומות בהם מוסיפים לתערובת קינמון, הל, שומר תערובת של פלפלים חריפים ואף אגוז מוסקט, ציפורן ג’ינג’ר, אבקת חרדל. ישנם אזורים בתאילנד שם מבססים את הקארי התאילנדי על ליים, למון גראס ושורש גלנגל, עשבי תיבול. המרכיב העיקרי של תבלין קארי הוא הכורכום ועל כן הכורכום יהיה דומיננטי יותר ביחס ליתר התבלינים שצוינו. הקארי מגיע כאבקה טחונה היטב. את הקארי ההודי כמו גם התאילנדי ניתן להכין באופן עצמאי ו/או לרכוש מוכן מחנות התבלינים – כל אדם והעדפה שלו. היה והבחירה היא להכין בבית, יש לרכוש תבלינים נקיים ולא תבלינים מעורבים (מהולים בחומרי גלם נוספים).

ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

תבלין קארי הוא בעל יתרונות בריאותיים מגוונים. בראש ובראשונה לכל אחד מהתבלינים אשר מרכיבים את הקארי, הסגולות הבריאותיות שלו ובנוסף, כל התבלינים גם יחד, יוצרים יתרונות בריאותיים מובהקים. מיותר מלציין כי לקארי אין כלל צבעי מאכל ו/או חומרים משמרים והוא מתאים לטיבול של אוכל בשרי, צמחוני וטבעוני גם יחד. בקארי ניתן למצוא ויטמינים (חומצה פולית, ניאצין, B1, B2, B6 ויטמין A וויטמין (C עוד באבקה מינרלים (אשלגן, אבץ, זרחן, מגנזיום, סידן, ברזל ונתרן), פחמימות, קלוריות, חלבון, שומן, מים וסיבים.

תבלינים איכותיים וטעימים הם תבלינים טריים ומוקפדים בשמירה באמצעות קופסאות קרטון או אריזות שומרות טריות. למידע נוסף ורכישה של תבלינים מהשורה הראשונה, צרו קשר עם חממה שושלת פיצוחים חנות תבלינים איכותית ובעלת מגוון רב ואינסופי בין היתר של: תבלינים, פיצוחים, פרות יבשים, מעדנייה ומוצרי אפייה (מתוקים).

 

פוסטים קשורים